Log ind

Træning med hjertet

5 facts om dit hjerte

I samarbejde med Hjerteforeningen

Dit hjerte arbejder hårdt for dig. Hver eneste dag, minut og sekund udfører dit hjerte den livsvigtige opgave at transportere blod rundt i din krop. Der er ingen fyraften, ingen feriefridage og – hvis du passer godt på det – ingen sygedage.

Læs med og lær mere om dit hjerte, og hvordan du kan gøre arbejdsbyrden lidt lettere, så du får det lidt bedre.

Dit hjerte pumper i gennemsnit 100.000 gange i døgnet.

Dit hjerte pumper i gennemsnit 100.000 gange i døgnet

Det betyder, at dit hjerte slår mere end 36 millioner gange om året.

Kvinders hjerte slår generelt lidt hurtigere end mænds, fordi mænd som regel har et større hjerte og derfor kan pumpe mere blod ud i kroppen pr. slag.

Dit hjerte pumper 5 liter blod i minuttet.

Dit hjerte pumper 5 liter blod i minuttet

Det tager ca. 1 minut for blodet at cirkulere gennem dit kredsløb, inden det kommer tilbage til hjertet igen.

I alt har et voksent menneske over 90.000 km. blodårer i kroppen, som hjertet forsyner med blod. 

Dit hjertes muskulatur arbejder dobbelt så hårdt som lægmusklerne hos en person i fuld sprint.

Dit hjerte er lidt som en tennisbold

Forestil dig, at du holder en tennisbold i hånden og klemmer den sammen. Det er ret hårdt. Det er stort set sådan dit hjerte arbejder, når det pumper blod ud i kroppen. Faktisk arbejder hjertemuskulaturen dobbelt så hårdt som lægmusklerne hos en person, der er i fuld sprint. Det er værd at tænke over, næste gang du står på løbebåndet.

Hver 4. dansker dør af en hjerte-kar-sygdom.

Hver 4. dansker dør af en hjerte-kar-sygdom

Mere end halvdelen af danskere over 55 år rammes af en hjerte-kar-sygdom, men faktisk er antallet af dødsfald, som skyldes hjerte-kar-sygdomme, halveret fra 1995 til 2017. Det skyldes primært, at vi er blevet bedre til at forebygge og behandle hjerte-kar-sygdomme.

Motion er godt for hjertet, og det anbefales at du bevæger dig mindst 30 minutter hver dag.

30 minutter hver dag og 2×20 minutter hver uge

Motion gør en stor forskel for dit hjerte. Det anbefales, at du bevæger dig ved moderat intensitet i min. 30 minutter hver dag og ved høj intensitet i min. 20 minutter to gange om ugen.

Du kan med et moderat niveau af fysisk aktivitet mindske risikoen for åreforsnævring i hjertet med 11% og helt op til 22% med et højt niveau af fysisk aktivitet.

Vil du vide mere?

Læs mere om dit hjerte, og hvordan du holder det sundt på Hjerteforeningens hjemmeside

Læs mere om LOOP Fitness

Slap af og træn

Velkommen i LOOP Fitness. Her er der plads til alle! Når vi siger slap af og træn, så mener vi det.

Læs mere

Få en gratis prøvetime

Vi giver gerne en gratis prøvetime, så du kan se, om LOOP Fitness er noget for dig.

Læs mere

Konceptet bag cirkeltræning

LOOP Fitness er effektiv cirkeltræning og udføres på 16 maskiner opstillet i en cirkel.

Læs mere